My new Votol EM-30s controller

DeNew

1 mW
Joined
Aug 21, 2024
Messages
18
Location
France
Всем привет.
Я решил написать о своем опыте работы с контроллером VOTOL, а именно EM-30s.
Мне не нужен больший ток и т.п.
Надоели контроллеры коробок с соплями, скучно )) Решил запустить Вотол, потому что все друзья его продали и купили коробок )) не смог с этим справиться.

Скажу одно, у кого хватит терпения, тот полюбит контроллер VOTOL, для меня он идеален, один минус, нет документации.
То, что есть в наличии, электровелосипед KugooKirin, мотор в нем вряд ли будет меньше 1000 Вт, насколько мне известно.

Литий-ионный аккумулятор 16S8P 60В 21А с интеллектуальной системой BMS.
Цзябаида BMS.JPG

Что я могу сказать о двигателе:
16-дюймовое мотор-колесо,
60 магнитов, что соответствует 30 парам полюсов.
54 обмотки, каждая фаза намотана проводом 0,5 мм (без лака) 14 проводов.

Почему я решил заменить оригинальный контроллер, он работал отлично, тяга огонь, скорость при моем весе 84 кг. плюс велосипед 55...57 кг. была ровно 50 км\ч. Оригинальный контроллер на фото.
IMG_20240706_183336.jpg

Но дикость в том, что круиз-контроль в нем не отключался, он не программируемый, и снаружи нет никаких проводов для этого. И я чуть не разбился, короче, замена...
мой старый контроллер, (12 транзисторов)

Контроллер был куплен EM-30s + ручки Z6, дисплей no name работает на 1 линии (импульсные пакеты)

Первое, чего я добился, это правильного подключения, сопряжения с контроллером, цветовая гамма фазных и холловских проводов отличается, что нормально для двигателя без названия.
Тест в контроллере дал мне четкий результат, -61 градус без тиков переключения фаз или холла, вращение там, где оно и должно быть.

И вот долгих 3 дня)) плясок в бубне, и двигатель заработал на 3 скорости тихо без рывков на холостых, ну думаю ура, поехал, на скорости около 11..13 км/ч поломка, рёв и ошибка на дисплее МОТОР, короче заглушил, остановился, двигатель захрипел и ошибка ушла, ладно, доехал до дома на 5 км/ч, и выставил другие цифры, теперь работает идеально чисто, как ни крути ручку газа. Эта точка на фото (вместо 9000 выставил 15000).


Можно ехать без вопросов, температура контроллера 35 градусов. Поднес датчик к панели посмотреть, датчик приклеен к радиатору.
Но сцепление с дорогой слабое, машина очень медленная и не ползет вверх по очень крутому склону.
Где именно копать параметры, если есть опыт, буду благодарен узнать, что я не успел понять;)


все скриншоты страниц

screenshot_04.jpgscreenshot_05.jpgscreenshot_06.jpgscreenshot_07.jpg


Блок-схема.
block diagram.JPG
 
Last edited:
I put the controller in my feet, but it was behind me, under the seat, there was zero access...

I also added a temperature sensor, and the radiators are blown while driving. The box is IP68 plastic
1726456865572.jpg1726456770757.jpg1726456770772.jpg1726456770790.jpg

I do not use connectors, only soldering, reliability is higher when shaking.
1726456770697.jpg1726456770740.jpg1726456865562.jpg
 
What is 1-line for the display? It's simple, these are packets of prime angle pulses, very similar to a TV remote control)) They are loaded into the display cell from the controller, and the registers in the display are pushed onto the LEDs)

speed2.jpg

speed.jpg
pulse narrower on the left, wider on the right - 1 speed.
wider on the left, narrower on the right - 2 speed.
wider on the left, wider on the right - 3 speed.
 
Maybe I finished tuning the engine.
It works perfectly for me, I don't hear any sound from the engine (frequency) at all, whether it's idle, uphill, downhill, etc... I have nothing else to tune.
Recuperation works in all places)) the speed in a straight line is clearly kept at 74 km/h the record has been set ))
Page1.jpgPage2.jpgPage3.jpgPage4.jpgPage5.jpg



I love Votol ;) there is nothing better than it.
Photos of my settings where something was changed every day.


In particular, I found a topic, changing the same numbers of the F-W value 2150 max and
HDC 2150 max the more digits, the more torque, maintaining the idle RPM.

And the test was carried out on a serpentine road 40...50 km distance, where there are hills and descents, etc.. I'm already familiar to people there, I ride))
And I increased the current to 37 amperes 1 page and sport.
When driving non-stop for 20 km, the controller is 35 degrees, the engine is barely warm when touching with the palm where the tire (windings) is.
 

Attachments

  • Config.ini
    482 bytes · Views: 8
Last edited:
Good, working scheme.
Turn signals with sound.
Shemes.jpgPCB.jpg
1738009010453.jpg
 

Attachments

  • Turn relay.zip
    678 bytes · Views: 2
Last edited:
Good, working scheme, I assembled it, (author AntonChip)
Turn signals with sound.
View attachment 359807
Does the ecu overheat when driving at high speed, do you have the ecu .bin file and can you share it?
Maybe I finished tuning the engine.
It works perfectly for me, I don't hear any sound from the engine (frequency) at all, whether it's idle, uphill, downhill, etc... I have nothing else to tune.
Recuperation works in all places)) the speed in a straight line is clearly kept at 74 km/h the record has been set ))
View attachment 359942View attachment 359943View attachment 359944View attachment 359945View attachment 359946



I love Votol ;) there is nothing better than it.
Photos of my settings where something was changed every day.


In particular, I found a topic, changing the same numbers of the F-W value 2150 max and
HDC 2150 max the more digits, the more torque, maintaining the idle RPM.

And the test was carried out on a serpentine road 40...50 km distance, where there are hills and descents, etc.. I'm already familiar to people there, I ride))
And I increased the current to 37 amperes 1 page and sport.
When driving non-stop for 20 km, the controller is 35 degrees, the engine is barely warm when touching with the palm where the tire (windings) is.
 
I've been wanting to make a temperature sensor in the engine for a long time, and now it's happened, I replaced the engine with a more powerful one, and it would be a sin not to install a sensor, I bought a different cable 3+6 wires.
In the ports, set the value (PA11- 53:Ext_temperatrue_MF52_103_B3380) And no problem, it works ))
Temp.jpgTemp2.jpgTemp3.jpg
 
Finished my scooter by summer.
On the side of the box is a switch for temperature, ecu or motor, very convenient.
Waiting for summer....

1736500375071.jpg1736500375059.jpg1736500375050.jpg

New settings ecu.
screenshot_04.jpgscreenshot_05.jpgscreenshot_06.jpgscreenshot_07.jpg
 
New option for connecting VOTOL to USB
USB Type-C to TTL on FT232RL
FT232-3.jpg

Works perfectly!

5 Volts no longer need to be connected to the board, it is powered by USB, only 3 wires, RX-TX and GND.

1737398529006.jpg1737398528981.jpg1737398528961.jpg1737398528949.jpg


And the cable with PL2303 is a very bad connection...
 
Last edited:
I was playing with degrees)
How is it correct, it is not clear, +60 is possible, I do not see a difference at any speed, everything is smooth, no noise, idle or load.
But -60 in my opinion is the correct synchronization.

HALL-60.JPGHALL60-2.JPG
-60

HALL60.JPGHALL60-2.JPGHALL60-3.JPG
+60

Current SPORT.jpg
 
Last edited:
I drew a picture of the controller port to understand who and where the wires are at the connector.
Everything that is here in the photo, in fact, was originally assigned by the manufacturer and I did not change it.
For the (self-testing) mode, I always have 22:LY_e_gear set to (SWD) and if necessary, just check the box (LA) and turn off and on the ignition switch for the test, then remove the checkbox (LA).
Ports ECU EM30s.JPG Ports em30.jpg
 
Back
Top