bbshd : need advice befory i buy

kaiz47

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Aug 29, 2019
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fist : i'm french, i hope you will understand my english.
short story : last year i built a bbshd 48v fat bike, it was great but it was stolen, so i do it again.
but this time i see some bbshd advertised in 52v, so i hesitate to go 52v.
here : https://www.aliexpress.com/item/32856136005.html?spm=2114.12010612.8148356.4.539230faO8opzi

i read somewhere that depending on the display, the battery level could not be displayed accurately, if i plan to use a P850display, which is advertised up to 60v , will i be ok with a 52v battery from near empty to full charge ? and reporting the correct charge level ?

i also read about some "bug" causing a full charged 52v battery to trigger an overvoltage error causing the motor to not function.
but is it a "display related" error or a "bbshd controler /firmware" error ? if the shop confirms that their model works on 52v whith a P850C , can i buy safely ?

i still have the 48v battery charger from my stolen bike.
can i use the 48v charger to charge the 52v battery ? ok it will not be a full charge but it wont cause the overvoltage error ?

about flashing other firmwares on the bbshd controller :
i read some articles about it, understanding it can solve some problems (overvoltage bug ?) but it can also cause other problems and brick the controler. about bricking the controller : is it always permanent or can it be / will it be for sure unbricked with flashing another firmware / the original firmware?



any other useful advice ?
thank you
 
Tu peux mettre du 52V sur un controlleur 48V sans souci, car le controlleur contient des condensateurs éléctrolytiques qui supportent jusqu'à 63V (une batterie 52V fraîchement chargée indiquera 58.8V👌). Du reste, je crois que l'électronique des circuits intégrés tourne sur du 5V. Mettre du 52V sur un kit 48V, c'est ce que j'ai fait sur mon BBSHD, mais dans mon cas, j'ai acheté le kit BBSHD au debut de 2017 (ancien modèle) donc je ne peux pas trop commenter sur le module display / controller qui a peut-être été changé (programmé différement ?) Une chose est sûr, tu n'endommageras en aucun cas ton kit BBSHD en y branchant une battery 52V (chargee a 58.8V).

You can put 52V on a 48V controller without any worries, because the controller is fitted with 63V electrolytic capacitors (a fully charged 52V battery will actually read 58.8V👌). For the electronic printed circuits and ICs, I would think that they run on 5V. Personally, my 48V BBSHD runs amazing on 52V (not even getting hot). However, I bought the old BBSHD model so I cannot comment on the newer version of the newer display /controller (programmed differently ?). One thing is for sure, plugging in a 52V battery (charged to 58.8V) will not cause any sort of damage to you BBSHD.

Matador
 
PS: Mon display est le modèle DPC-18. Donc si le "bug" de protection de survoltage origine de l'ecran d'affichage plutôt que du controlleur, alors il semble que le modèle DPC-18 ne souffrirait pas de ce bug.
En revanche, si le probleme est le controlleur, je ne connais pas la solution au problème.


PS: My display is modèle DPC-18. So if the so-called "overvoltage protection bug" comes from the display rather than the controller, well the DPC-18 doesn't suffer from that "bug". However, if the problem is the controller, I don't know how to solve it.

Matador
 
Pour le chargeur 48V, ca sera pas terrible pour une batterie 52V. Le chargeur 48V charge en fait à 54.6V. Mais une batterie 52V a 14 cellules en séries. Donc chaque cellule sera chargée a un maximum de 3.90V au lieu de 4.20V. Ça cause deux problèmes: 1) Tu pars avec une batterie chargée au maximum à 70%, tout au plus. 2) Ça ne laisse aucune chance au BMS de "balancer" les cellules, car tant que les cellules n'atteignent pas 4.20V, le BMS n'entrera pas en fonction d'équilibrage des cellules pour toutes les amener au même voltage. A force, la santé de ta batterie s'en trouvera affectée. Je te conseil d'ouvrir délicatement ton chargeur et de regarder s'il n'y a pas un potentiometre ajustable sur le circuit (ajuste le pour un voltage a la sortie de 58.8V plutôt que 54.6V). Fait gaffe, il y aussi souvent un potentiometre pour l'amperage. (PS: un séchoir a cheveux aide a ramollir la colle du boitier du chargeur, un exacto aide a separer les deux coques de plastique). Si c'est un chargeur bas de gamme, sans potentiometre, il te faudra alors un nouveau chargeur pour batterie 52V.

For a 52V battery, a 48V charger really wont be ideal. A 48V charger actually charges to 54.6V. But a 52V has 14 cells in series, meaning each cell will be charged to a maximum of 3.90V instead of 4.20V. That causes two problems: 1) your battery will only be charged to around 70% maximum. 2) The BMS won't have a chance to balance the batterie cells, as balancing typically starts at 4.20V. I suggest you delicately open your charger and see if there is a trim pot to adjust the output voltage. If so, change it from 56.4V to 58.8V. Be carefull as some chargers also have a trim pot to adjust current (amps). (PS: if the charger casing is glued plastic, an exacto knife and a hair dryer to soften the glue can be helpfull to open the charger without breaking the plastic casing, but be patient and delicate with it). If your charger doesn't have a trim pot, then you'd need a new charger for your 52V battery.

Matador
 
merci matador, limpide tes explications.
je m'y attendais un peu à toutes tes explications mais vu le ré-investissement après le vol j’espérais un peu éviter les coûts que les bons choix de matos impliquent forcement.

thank you matador, very clear explainations.

everyone, any comments on the flashing / bricking /unbricking part ? and some way to resolve the overvolt bug if i happen to be affected with my future motor ?
 
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